עיר האורות • 10 דברים שרציתם לדעת על פריז

דוד גדנקן | צילום: עפר גדנקן No Comments on עיר האורות • 10 דברים שרציתם לדעת על פריז
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

העולם התרבותי גועש ורועש בעיקבות טבח שביצעו הטרוריסטים מארגון "דאעש", בעיר הבירה של צרפת. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על פריז.

א. פריז היא העיר הגדולה והחשובה בצרפת. פריז הינה בירת המדינה וכן בירת חבל הארץ הקרוי "איל דה פרנס". שטחה (כולל היערות שצמודים לעיר) הינו כ105 קילומטרים מרובעים. גודל אוכלוסיתה הינו: כ-2.5 מיליון נפש (בעיר עצמה) ולמעלה מ12 מיליון נפש במטרופולין הגדולה (בה כלולות עיירות רבות הסמוכות לפריז).

ב. מקור השם פריז (הצרפתים קוראים לעיר בשם פרי –במלרע), הינו בשבט הגאלי שנקרא פאריזי, ששכן באזור טרום הכיבוש הרומי בידי יוליוס קיסר (שנת 52 לפני ספירתם דהיינו לפני כ 2067 שנים). הרומים שלטו באזור כ-300 שנים. באותה תקופה נקראה העיר לוטטיה פאריסיורום. את שמה דהיום פריז, קיבלה בשלהי השלטון הרומי דהיינו בשנת 250 לספירתם.

ג.
בחפירות שבוצעו מדרום לנהר בסן החוצה את העיר, אזור הידוע בשם "הגדה השמאלית", נמצאו עדויות כי שהיתה נוכחות אנושית באזור כבר לפני כארבעת אלפים שנים. ידוע כי בתקופה שלפני כאלפיים שנה ויותר חי באזור שבט גאלי-גרמני. השבטים הגאלים היו חלק מהשבטים היותר מתורבתים הקרויים הקלטים, שמוצאם מאזור האאים הבריטים של היום כגון: אירלנד וסקוטלנד. השבט הגאלי –גרמני "פריזי", שכן על אי באמצע נהר הסן אי הקיים עד היום אזור מאד יוקרתי בפריז וידוע בשמו" "איל דה לה סיטה" (האי של העיר). בתקופה בה שלטו הרומים העיר מנתה כ-3000 תושבים. תחת הרומים החלה העיר הקטנה לפרוח, הרומים בנו רחובות בשיטה סיסטמטית והחדירו לתושבים את הדת הנוצרית.

עפר גדנקן פריז צרפת

ד. האימפריה הרומית נפלה, שבטים גרמניים פלשו לאזור גאליה (השם ההיסטורי של צרפת) והגיעו גם לאזור של העיר לוטטיה, היא פריז. היתה זו תקופת שפל לעיר, בתחילת המאה החמישית נטשו תושביה את העיר ומעט הנשארים חזרו להתגורר על האי וכך העיר שנבנתה הוזנחה ונעזבה. שבטים אסיאתיים פלשו לאירופה וכבשוה תחת מלכם "אטילה ההוני" ( שנת 434 לספירתם). אזור העיר שעל גדות נהר הסן, ניצלה מההרס של ההונים. בסוף המאה החמישית פלשו שבטים גרמניים ששמם היה הפרנקים, אחד ממלכיהם ששמו קלוביס הראשון, החליט במאה השישית החליט לקבוע את חצר מלכותו בפריז, באותה תקופה העיר התרחבה לשתי גדות נהר הסן, כשמת קלוביס פריז הפכה לבירה של מדינה מוקטנת.

ה. הוויקינגים מסקנדינביה, הגיעו לאזור פריז בסירותיהם (שנת 845), בזזו את העיר ותושביה נטשוה. פשיטות הלוחמים הויקינגים נמשכו לאורך שנים רבות והופסקו רק בשנת 911 כשנחתם הסכם מנהיג צרפת למנהיג הויקינגים. פריחתה של פריז הייתה במאה ה-12, בשנת 1190 מלך צרפת, פיליפ אוגוסט, הקיף את העיר פריז, משני עברי הנהר בחומה. כעבור עשר שנים אותו מלך בנה ברובע הלטיני (הגדה השמאלית) את אוניברסיטת פריז. בגדה הימנית נבנתה מצודה גדולה, המוכרת כיום כמוזיאון הלובר. ההתפתחות שהביא המלך פיליפ אוגוסט הביאה לפריז מבקרים רבים מכל רחבי אירופה. המסחר פרח ופריז הפכה במאה ה-12 לצומת דרכים ולמרכז מסחרי. הבניה גדלה וטפחה, בשנת 1257 הוקם המרכז האקדמי הידוע ביותר עד היום "הסורבון". צרפתים עברו להתגורר בעיר והיא הפכה לעיר המאוכלסת ביותר באירופה (כ-200000 תושבים).

עפר גדנקן פריז צרפת

ו. במשך מאות שנים עברה צרפת אין סוף של מלחמות, מרידות, מאבקים קשים ועוד. נזכיר את מלחמת מאה השנים בשנים 1337 ועד 1453 (בפועל מלחמה של 116 שנים) בין מלכי אנגליה למלכי צרפת (במשך המלחמה היו בצרפת 5 מלכים). חלק מהמלכים העדיפו שלא להתגורר בפריז והעבירו את ארמונותיהם לעמק הלואר. פריז סבלה מהתרחקות השלטון מהעיר, האוכלוסיה הצטמצמה והצמיחה הכלכלית נעצרה. לקוראינו שביקרו וטיילו בפריז נזכיר את "ארמון ורסאי" על הגנים הנפלאים ושכיות החמדה שבתוכו. ארמון זה היה ביתו של המלך לואי ה-14 בסוף המאה ה-17 (מ-1677), היה בזה סמל לכך שהמלך היה עויין לפריז ולתושביה. למרות זאת פריז גדלה והמשיכה להיות המרכז האינטלקטואלי והתרבותי של צרפת. המאה ה18 מספרם של תושבי פריז היה למעלה מ-600000 נפש. ברבות השנים כשפרצה המהפכה הצרפתית שבסיומה בוטלה המלוכה בצרפת (ספטמבר 1792) והוקמה הרפובליקה, גם היא גרמה לסטגנציה בצמיחתה של פריז, אבל עדיין שמרה על מרכזיותה.

ז. נפוליאון בונופרטה שתפס את השלטון בשנת 1799 והוכתר כקיסר בדצמבר 1804, החליט כי פריז תהא בירת הקיסרות. כשנפלה האימפריה של נפוליאון הגיעו למרכז פריז צבאות הקוזאקים והאנגלים. לואי ה18 חזר לפריז, הכריז על עצמו כמלך והתיישב בארמון טילרי במרכז פריז. בירת צרפת הוכתה קשות במגפת כולרה שגבתה כ-32000 קורבנות. בשנת 1870 פרצה מלחמת פרוסיה- צרפת. הפרוסים הטילו מצור על פריז שכשל. תום המלחמה עם הפרוסים הביאה למאבקים עקובים מדם בין הקומונה הפריזאית, מעמד הפועלים הסוציאליסטי ובין השלטון המלוכני, מאבק שגבה אלפי הרוגים מחד ומרכזי אדמינסרטציה שהועלו באש מאידך. המהפך האדיר שעברה פריז חל בתחילת המאה ה20, תקופת פריחה כלכלית שזכתה לכינוי "בל אפוק" (la Belle Epoque)נפתחו חנויות כל בו מפוארות, בניה מסיבית, הוקמו אלפי מפעלים, וחנוכת קו המטרו (הרכבת התחתית). נקצר בתזכורת בלבד כי העיר עברה שתי מלחמות עולם. במלחמת העולם השניה נכבשה כל צרפת ורק לאחר פלישת כוחות הברית ביוני 1944, כעבור כמה חודשים שוחררה פריז במצעד בלתי נשכח בראשות הגנרל שארל דה גול מנהיג הצבא הצרפתי החופשי. במחצית השניה של המאה העשרים פריז פורחת ועוברת לאחת מערי הבירה החשובות בעולם. התופעה הבולטת ביותר היא כינויה כ"עיר האורות" אלה אורות מרכזי התרבות, המוזיאונים החשובים בעולם, אטרקציות התיירות הבלתי נשכחות ממגדל אייפל, שדרות השאנז אליזה, שער הניצחון, החנויות המפוארות, פארק היורו דיסני, מועדוני התיירים ועוד ועוד .

ט. החובה לציין דווקא בימים קשים אלה, כי אחת הבעיות המעיקות על תושבי פריז היא גלי ההגירה העצומים שהגיעו לצרפת בעשרות השנים האחרונות, ממדינות שניו תחת שלטון צרפת באפריקה (סנגל ג'יבוטי ועוד) ובצפון אפריקה (אלג'יר,טוניס ומרוקו). צרפת אוסרת סקרים על מוצא אתני של אזרחיה, אבל ללא ספק כי האוכלוסיה המוסלמית בפריז רבתי, היא בין 10 ל20%. פריז הפכה לעיר המושכת תיירות מוסלמית בעיקר מצפון אפריקה והמטייל במרכזה מבחין בהקצנה המוסלמית המתבטאת בריבוי מסגדים ובביגוד הנשים.

עפר גדנקן פריז צרפת

י. שני מרכזי כלכלה ותרבות נמצאים בפריז. מטה אונסקו, מוסדות האו"ם לתרבות ומטה ה-oecd מרכז הבינלאומי של כלכלת המדינות המפותחות. ישנם סממנים המאפיינים את פריז באופן בולט משער בירות העולם בכלל ואירופה בפרט. התחבורה התת קרקעית המכונה "מטרו" רשת מסועפת בתוך העיר ואל ומ פרבריה המרוחקים של רכבות מהירות, המסיעות מליוני נוסעים כל יום. תרבות האוכל מהלחם הצרפתי המכונה באגט, המשך בקוראסו הטרי, ואלפי מסעדות, ביסטרו, ובתי קפה שהצרפתים כה אוהבים לבלות בהם. (כיום רשת עניפה של מסעדות כשרות בשכונות יהודיות ומחוצה להן). המוזיאונים שמהווים אבן שואבת למליוני מבקרים מכל העולם עקב האוספים האדירים שנשמרו בהם.
לסיום אציין בפריז אוכלוסיה יהודית גדולה ומגוונת ,רבים ממנה הם יוצאי הארצות הצפון אפריקאיות. זו יהדות משכילה, מצליחה כלכלית, ומאד שורשית באמונתה. אקדיש ליהדות זו פרק ייחודי.



0 תגובות